Ugrás a fő tartalomra

OLVASÓI ÉLMÉNY: Ilyen volt a Showbusiness Hungary könyv

A 21. század kiadó gondozásában megjelent Kordos Szabolcs író, szerkesztő-újságíró Hungary sorozatának legújabb kiadványa, a Showbusiness Hungary – Bevezetés a celebiparba. A sorozat szórakoztatóan, könnyed formában tárja fel az adott világ tényeit, kisebb betekintést nyújtva a kulisszák közé, mögé.

A Showbusiness-ben Szabolcs olyan témákat jár körbe, mint:
- a ’90-es évek zenei világa, az egynyári sztárok,
- a bulvársajtó indulása,
- az internet térnyerése, az influenszerek megjelenése,
- a menedzserek sikere, gondolatvilága,
- hogy mitől sztár ma valaki itthon,
- hogy mitől lehet egy sztárból álló-, vagy hullócsillag,
- hogy mindig ott sorakoznak az ajtóban a trónfosztó tehetségek, személyiségek,
- hogy mikor lesz egy félrelépésből médiabotrány, vagy hogyan lehet azokat rafináltan elkerülni.


Kiknek ajánlom ezt a könyvet? Elsősorban azoknak, akik a ’90-es években figyelemmel követték a hírességek, a bulvár világát. Számukra igazi nosztalgiajárat ez a kiadvány SP-vel, Fluorral, Lagzi Lajcsival, Zámbó Jimmyvel, Friderikusz Sándorral, a Vészhelyzettel, a Barátok Közttel, a Heti Hetessel, a tehetségkutatókkal, a valóságshow műsorokkal.

Amit a könyvből megtudhatsz:
- Hogy aki híres, az valóban gazdag is?
- Hogy miként versengenek a bulvárlapok az exkluzív tartalmakért.
- Hogy léteznek-e kémek, paparazzók hazánkban?
- Hogy miért izgalmasak a sztárlagzik?
- Hogy mikor praktikus, ha egy sztár menedzsere egyben a rokona, barátja, párja is?
- Hogy mi a sajátossága az A, B, C, stb kategóriás sztárok csoportjainak.
- Hogy miként formálódott a közvélemény a meztelen (akár híres) nőkről megjelenő képek kapcsán.
- Hogy sztárokat kizárólag a televíziók termeltek ki magukból az elmúlt évtizedekben, hiába fedezték fel őket maguknak előbb az újságírók, a bulvárlapok.

Ami számomra nagyon pozitív volt az olvasás során, az az, hogy a szerző pontosan úgy gondolkodik SP-ről, Fluor Tomiról, valamint Majkáról, mint én. Ezek a srácok zseniálisan éreztek rá jókor, jó helyen, hogy mire van szüksége a közönségnek. Sokoldalúak, szorgalmasak, maguk tanulták ki a saját szakmájuk csínját-bínját, folyamatosan fejlesztve képességeiket, alkalmazkodva a jelenhez. Példaként itt van SP, aki pontosan tudta, hogy a zenélést csak átmeneti időszaknak tekinti, így előadói pályája második részében már fotózott, képeket szerkesztett, rendezett, mára pedig az egyik legtehetségesebb fotósként tartjuk számon. A bedobott sztorik során ugyanakkor újra megrendített Pásztor Anna esetének felemlítése, akinek egy rajongója az életére akart törni, majd az végül öngyilkos lett.

Nagyon könnyű, ugyanakkor szórakoztató olvasmányról írok most, amelyet a maga 250 oldalával pár óra alatt simán kiolvasol. Bulvár jellegű, ahogy maga a téma is. A könyv érdekes húzása, hogy a szerző sok-sok interjúból tette össze anyagát, ám a megkérdezett alanyok pontos személyét legtöbbször elrejti. Mivel több mint 10 éve írok, mozgolódom a média világában, így pontosan tudom, hogy az adott sztori kit rejt, vagy ki nyilatkozik éppen. Ha az olvasó nem dolgozik a művész világban, a médiában, akkor lehet, hogy számára sokak személyét továbbra is homály fedi, így izgalmas agyalás veheti kezdetét. 

Idézetek a könyv hangulatából:
„Nézd, az, hogy van egy menedzserem, olyan érzés, mintha lenne egy szellemi testőröm. Egy védőpajzsom. Nem vagyok egy félős pali, de ha ő mellettem áll, akkor több minden lepereg rólam, és jobban tudok koncentrálni a lényegre. Felhívnak például egy médiaorgánumtól, hogy adjak nekik interjút. Soha az életben nem hallottam róluk. Fogalmam sincs, hogy ki a tulajdonosuk, milyen politikai nézeteket képviselnek, mit hoznak ki abból, amit elmondok. Ilyenkor az a standard válaszom, hogy minden ügyben keressék a menedzseremet, és poénosan megjegyzem azt is, hogy ő a főnököm. A menedzser utánanéz, hogy kik ezek, érdemes-e interjúval foglalkoznom, milyen potenciális veszélyekkel és előnyökkel jár a dolog.” (106. oldal)

„Azt a fajta közvetlenséget, amely régebben jellemző volt rám, el kellett hagynom. Korábban órákon át lógtak a nyakamban a rajongók a koncertek után, mindenki úgy érezhette, hogy hazavihet egy darabot belőlem. Volt, hogy belém markoltak, máskor megharaptak. Na, ez nincs többé! Ott áll mögöttem egy testőr, szívesen fotózkodom, beszélgetek, osztok autogramot, ám ha úgy érzem, hogy valami furcsa történik körülöttem, nem százas az illető, akkor leállítom a találkozót. Meg kell húzni a határokat, egy bizonyos ismertség után befújja a szemetet a szél – mondta Anna.” (133. oldal)


Értékelés: 6/3
Szerző:Kordos Szabolcs
Cím: Showbusiness - Bevezetés a celebiparba
Borító: Sebes Miklós
Kiadó: 21. század 
Kiadás: 2021
Oldalak száma: 256

szerző: nikiahatos